måndag 25 februari 2008

ett dygn på i Koh Lanta, Thailand

06.30 Niklas och Mollie smyger ut ur vår bungalow medan Hugo och jag sover en timma till. Det är skönt att sträcka ut sig eftersom hela familjen trängts på hörnet som är kissfritt.

09.00 Frukostbuffén är uppäten och vårt bord (och under bordet) ser ut som en krigszon. Men det gör inget för Hugo har charmat all personal. Varför thailändarna är så förtjusta i våra barn är en gåta? Vi åt hela middagar medan de lajjade med Hugo och bar omkring på Mollie. Först trodde jag det var för dricksen skull men jag har slopat den teorin eftersom "kidnappningen" av våra telningar kunde ske varsom helst.

9.00-12.00 vi smörjer oss i farten och bygger sandslott på playan medan Mollie sover morgonlur. Hugo pajar mina snäck-kreationer.

LUNCH Hugo vill oftast inget ha, Jag äter padthai eller yougort med frukt.

13.00-16.00 Sticker till Hugo en smörgås vid poolen där vi ligger i skuggan. Mollie kryper kring kanten och älskar att bada, allt utom huvudet. Så småningom förflyttar vi oss till en "kojja" där vi ligger och läser medan Mollie roar sig med ett sugrör tills hon somnar. Vi dricker fruktdrinkar och äter glass. Hugo och Niklas badar vilt i vågorna. Hugo dyker och kommer trots temperaturen på 27 grader upp med blå läppar.

17.00 Dusch och lek på verandan. En drink slinker ned. Mollie får middag och skrattar. Sedan går vi längs stranden till någon av restaurangerna och käkar. Hugo vill inget ha, han leker med andra barn som inte heller vill något ha.

20.00 På väg hem kollapsar Hugo avtrötthet, vi borstar tänderna under gråt och han vill ha två välling. Detta resulterade i att vi fick ransonera vällingen andra veckan, istället fick han macka i sängen medan vi läste Bamse för miljonte gången... Mollie somnar ammandes.

21.00 Niklas och jag kukelurar med varsin bok på verandran i 20 minuter. Mollie vaknar och jag hoppar ned i sängen (som är smulig) med henne vid bröstet.

24.oo Vi "kissar" Hugo. Han somnar sedan om genom att tvista fingrarna i mitt hår. Mollie snuttar.

04.00 Hugo kissar igen. I sängen. Familjen flyttar till andra ändan. Mollie snuttar. Niklas snarkar.

Härligare tillvaro får man leta efter! jag känner mig själsligt pigg och full av energi. Men tyvärr har jag inte alls samma tålamod som i Thailand när nätterna fortsätter vara splittrade på grund av jetlag, kiss och amning. Som tur är tar Niklas sin pappaledighet på största allvar, han är också full av energi och nu kastar han ut mig ur sovrummet så Mollie ska få sova i fred, utan mina bröst.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Lät som en rätt skön tillvaro. Skönt att pappaledige pappan har bättre tålamod. Förstår dig helt!!! Kram!

m family goes västerut sa...

Nästa gång följer jag med som Nanny och personal shopper.