torsdag 28 februari 2008

nyttan av tristess

Fick ett sms från M som fick sitt tredje barn för två veckor sedan. Hon bjuder in till tupperwareparty! Wow jag blir helt impad, och förundrad. Hon har redan börjat plugga igen och jag har tänkt att hon måste ha häcken full, med tre barn, hund och allt. Jag har tänkt att jag får bjuda henne på lunch och hjälpa henne med tvätten för att alls få se den lilla pojken. Men där finns tydligen hur mycket energi som helst! Slår vad om att hon bakar sju sorters kakor till kvällen redan!

Så är det vart man vänder sig, det fixas och trixas, P gör egen musli och letar skinka utan E621, Charlotte Perelli bakar muffin klockan fem på morgonen och V renoverar 30 talshus, driver eget företag och läser på universitetet. Jag hoppas att det görs av glädje och lust men jag är inte helt säker. Det är ett jävla görande, jag tror att det mycket görs för att det ska bli klart, inte för att det är härligt medan det pågår. Uppskruvat. Clara dammsuger hellre än slår ihjäl 40 minuter på stan! Mamma sitter du aldrig still? Som jag ser det är det varningstecken!

Vi måste ta oss samman. Börja öva på att göra ingenting, jag tror det lönar sig. Det är nyttigt att ha tråkigt. Det tror jag verkligen. Eller så är det bara för att jag levt manjana liv på varmare kontinent i två veckor som jag halkat av banan. Bra för mig i så fall!

När pillade du dig i naveln senast?

2 kommentarer:

m family goes västerut sa...

Tack. Jag håller med. Jag varken bakar, dammsuger eller renoverar hus. Fram för onyttan. Gärna med en semla till!

Pernilla sa...

Ja ja. Smaken är som baken. :) Jag mår bra av att ha mycket att göra, jag får typ stressutslag när jag gör ingenting. Men bra på att koppla av, det är jag. Se t.ex. var jag kommer befinna mig i eftermiddag:
http://skrivarmamma.blogspot.com/2008/03/loggar-ut.html