lördag 23 februari 2008

innan jag dör

Jag blev liksom över, ensam hemma i eftermiddag. Vilken dröm! En toppen dag helt enkelt (trots att Hugo vaknadeoch tjoade "go morgon" 03.00 för andra dagen i rad)!

Solen strålar och det knastrade av grus i Vasaparken i förmiddags, Niklas lagade en grym cesarsallad till lunch och sedan kom mormor oanmäld och tog med sig Hugo på utflyckt. Och Mollie och Niklas har gått på presentjakt eftersom vi ska på middag i kväll. Så var det bar jag kvar!

Ska nu lägga mig på rygg och låta semlan jag just åt sjunka ned medan jag läser min bok. "Ur kakerlakors levnad" av Inger Alfvén. Den är inte bara skitbra utan ger mig inspiration och nya uppslag till min egen roman som det var ett bra tag sedan jag plitade något på. Förutom boken har även
skrivarmamman inspirerat mig att komma igång igen, fast jag tvivlar på att det blir så mycket som fem sidor skrivet varje vecka. I alla fall om jag bara lägger mig på rygg när jag blir solo hemma.

Andra böcker som gett mig uppslag är: Ulf Starks "Min vän Percy, Buffalo Bill och jag", Sara Kadefors roman "Sandor slash Ida", Anders Paulruds "Ett ögonblicksverk" och även Sölve Rydells "De tama längtar de vilda flyger". Den sistnämnda läste jag i tonåren och bokens titeln har svetsat sig fast i mig som ett mantra. Så vill jag leva mitt liv, synd bara att jag inte myntade det själv.

Gemensamt för böckerna är att de skildrar barndom och familjeförhållanden. Det gör min roman med, den handlar om en föräldrarelation ur dotterns ögon, om att själv bli vuxen, om längtan, vilsenhet och önskan att bara bli älskad. Min roman har också en bra namn! Vilket? Förhoppningsvis i en butik nära dig innan jag dör!

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Kul att jag har lyckats inspirera! *viskar* kommer nog inte heller klara fem sidor i veckan... Skrev fem sidor till skrivarkursen häromdagen så nu tror jag att jag "slipper" skriva 5 sidor till romanen denna vecka. Tror jag ska ändra målet till varannan vecka..

Tycker din bok låter vansinnigt spännande! Skynda skynda!

Grattis till jobbet och hotellnätter, låter super. Kanske behöver ni en liten skrivarmamma som är med och skriver protokoll eller ngt.. ;)

m family goes västerut sa...

Jag hoppas dottern har många spännande knasiga väninnor som är med på resan mot vuxenlivet!
Kram!