torsdag 17 januari 2008

Därfär vill V ha en trea

- För att familjen ska bli så dynamisk som möjligt.
- Men hur orkar du?
- Jag tänker och planerar långsiktigt.

Så svarade min väninna när jag frågade hur de orkar planera ett tredje barn.

Långsiktig planering är inte min starka sida. Jag är mer för "qvick fix". Kanske är det därför jag och Mollie har det så disharmoniskt tillsammans. Jag känner mig faktiskt nära desperat. Inget funkar och jag är så vansinnigt trött att jag inte orkar efterleva rutinerna som ska strukturera upp sömnen, maten och umgänget. Inte så dynamiskt alltså! Kan ett tredje barn ordna den saken kanske?

Dynamisk betyder: självverkande, kraftfull; rörlig, energisk, företagsam, aktiv, driftig (motsatsord: statisk)

6 kommentarer:

Helena sa...

Hej! Du är så cool Annika. Det är en härlig blogg du har och jag tror väldigt många småbarnsmammor känner igen sig (och många andra också :)

Har ju inte träffat dig så mycket senaste året (åren..) men nu känns det som om jag har koll på dig igen :) Den där cocktailfesten för typ fem år sen känns dock väääääldigt långt borta ;)

Pratade med Ellen om en lördag-söndag på Gräskö när schlageryran börjar dra igång. Det får vi höras om! Kram Helena

Pernilla sa...

Du, jag förstår inte heller det där med treor. Inte ett dugg. Okej, bebisar är söta men även andras bebisar luktar gott. Man kan göra andra en tjänst och låna deras bebbar och så är alla nöjda och glada.

m family goes västerut sa...

Jag tror snarare det hjälper att vara stark i stunden, dvs kunna lösa konflikter snabbt och finna sig i situationer här och nu för att ORKA. Tycker det låter som en sak att PLANERA, en annan att genomleva.... Det måste vara nåt annat som gör att hon orkar, berätta mer! Själva målet med dynamisk familj, intressant, men vid närmare eftertanke tycker jag att jag har det rätt bra. Varför krångla till saker & ting? (skrivet i bekvämlighetens land)

Intressanta vänner du har du;)

Linda

Annika Munter sa...

Roligt att se dig här Helena! Hur mår du?

Helena sa...

Hej!
Allt är toppen. Jobbar min sista dag nästa vecka och börjar på ny byrå två veckor efter det. Ska jobba som webbproduktionsledare där. Känns superkul.

Har förresten en ny liten groda i magen :) Men det kanske Ellen redan berättat. Går nu in i vecka 15 så det är relativt tidigt men GOD vad fort magen växer nu andra gången...

Trevlig helg! Kram Helena

Annika Munter sa...

GRATTIS! Åh va roligt, grattis igen! Då blir det ett höst barn. Det var en överraskning, har däremot hört att ni fyttat till ett fantastiskt hus. Härligt. Jag skulle också vilja. Lycka till på nya jobbet. Kram