onsdag 9 januari 2008

Är du sjuk? Träna inte!

Förkylningen hänger i, jag snorar och hostar än. Om jag fortfarande hade instruerat aerobic hade det varit jobbigt att hitta vick nu. Det var av den orsaken jag slutade. Jag var sjuk, Niklas och Hugo var sjuka och bacillerna gick bara runt i familjen, vi blev aldrig friska, och jag satt i telefon hela tiden. Vikarier var omöjliga att hitta! Ibland körde jag pass ändå eller så kände jag mig dålig för att jag inte gjorde det. Nu när huvudet varit fullt av snor i två veckors tid, tänker jag att det är skönt att inte behöva sitta i telefon mitt i allt nysande, annars saknar jag instruerandet väldigt mycket.

Har man feber eller någon form av förkylningssymptom ska man inte träna, så är det bara. Men att bara vara lite hostig kunde vara okej om man tog det lite lugnare. Svår avvägning, och som instruktör var det svårt att ta det lugnt! Men tänk på:

Det är inte bra att träna när du är sjuk!
1) Det ger sämre resultat eftersom din kropp använder energin åt att göra dig frisk.
2) Tillfrisknandet försvåras eftersom immunförsvaret inte orkar jobba lika bra.
3) Risk för svåra sjukdommar som hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation.
4) Du smittar. Stanna hemma tills du i frisk, om inte för din skull så av hänsyn till dina gym-kompisar.

1 kommentar:

m family goes västerut sa...

Jag är lite småsjuk hela tiden, det är däeför...
L